вівторок, 17 листопада 2015 р.


Організація самостійної та індивідуальної роботи учнів
на уроках математики

Гуманізація освіти передбачає перегляд, переоцінку всіх компонентів методичної системи навчання, створення максимально сприятливих умов для розкриття і розвитку здібностей та обдарувань дитини. Один із провідних напрямків гуманізації – впровадження особистісно зорієнтованого навчання, мета якого не тільки навчити й виховувати учня, а й формувати в ньому особистість. Такий підхід до навчального процесу передбачає індивідуалізацію, а отже, й диференціацію навчання, ефективним засобом якої за певної умови організації є самостійна робота.


Під самостійною навчальною роботою ми розуміємо таку діяльність учнів, яка спрямована на досягнення поставлених дидактичних цілей, проводиться без прямої участі вчителя, але за його завданням і під його контролем.

Під час організації самостійної роботи основною метою є самостійне вивчення матеріалу. Найвпливовішим критерієм для вибору методів навчання є показники підготовленості учнів до такої діяльності: рівень сформованості пізнавальної самостійності, предметних та загально навчальних знань, навичок і вмінь. Організовуючи самостійну роботу , вчитель стежить за тим, щоб учень був внутрішньо переконаний у необхідності її виконання. Це викликано його особистими потребами:
1)    пізнати нове;
2)    перевірити свої знання;
3)    виявити самостійність;
4)    навчитися працювати самостійно.

Говорити про самостійну роботу як про діяльність учня можна лише тоді, коли в нього є відповідна система мотивів. Учень повинен чітко усвідомлювати, чому він виконує ту чи іншу самостійну роботу. Можливі такі мотиви:
·        оволодіти знаннями;
·        перевірити свої знання та навички у розв’язанні задач;
·        оцінити рівень знань із певної теми.

Перед виконанням самостійної роботи слід завжди повідомляти її мету, звертати увагу учня на її користь особисто для нього.

Форми проведення самостійної роботи:
·        диференційовано-групова;
·        індивідуальна;
·        фронтальна.                                                                                                                                                                           Пам’ятка
Вимоги до організації самостійної роботи

1.   Самостійна навчально-пізнавальна діяльність учнів ефективна, якщо вона:

         допомагає учням засвоювати математику глибоко і міцно;    
         розвиває їхні пізнавальні здібності;

         формує вміння самостійно розширювати й поглиблювати знання та застосувати їх на практиці;
         відповідає основним принципам дидактики: доступності, систематичності, зв’язку теорії з практикою, свідомості, творчої активності, навчанню на високому рівні.
2.      Завдання, що входять до системи самостійної діяльності, мають бути різними за дидактичною метою та змістом.                                                                                             
3.    Послідовність виконання домашніх і класних самостійних робіт повинна бути такою, щоб виконання одних робіт логічно випливало з попередніх і підготовлювало учнів до виконання наступних.    
                                                                                                               
4.    Самостійна робота повинна носити цілеспрямований характер, що досягається чітким визначенням її мети; недооцінення цієї вимоги призводить до того, що учні або неправильно виконують завдання, або вимагають від учителя додаткових пояснень, через що відбувається нераціональне використання часу.
                                  Алгоритм роботи з математичним текстом                                              
1.      Математична книга — не роман, читай її з олівцем у руках.  
                                       
2.      Читаючи, не поспішай, намагайся зрозуміти кожне речення і кожен абзац.  
              
3.      Особливо зверни увагу на означення і теореми; зрозумій роль кожного слова в їх формулюванні.
4.      Читаючи доведення теореми, з’ясуй, що дано і що треба довести теорему самостійно.
5.      Якщо читаєш про властивості геометричних фігур, уяви їх, намалюй, використовуй предмети, що тебе оточують.
6.      Прочитавши параграф, не поспішай братися за іншу роботу. Подумай, про що йшлося в цьому тексті, а найважливіше намагайся запам’ятати.

Необхідно перевіряти самостійну роботу з підручником. Це дає можливість ще раз переосмислити та проаналізувати прочитане.                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                   

Немає коментарів:

Дописати коментар